Po slovenskih cestah vozi 1,2 milijona avtomobilov – presenetila vas bo njihova povprečna starost!

Kaj bi rekli, koliko so v povprečju stari avtomobili, ki vozijo po slovenskih cestah? Razmislite, pretehtajte, ugibajte – karkoli, a težko verjamemo, da boste zadeli pravo številko. Zato berite dalje – presenečeni boste!

In ko kupujemo, kaj je bolj smiselno – kupiti nov ali rabljen avtomobil?

Koliko novih avtomobilov sploh kupimo vsako leto?

Prejšnji teden je Statistični urad RS objavil sveže podatke o stanju avtomobilov na slovenskem trgu – konec leta 2022 je bilo pri nas vseh registriranih osebnih avtomobilov okoli 1,2 milijona, kar je 2 % več kot leto prej. Prvič registriranih je bilo okoli 78.000 osebnih avtomobilov ali za 11 % manj kot v 2021 in za 27 % manj kot v 2019. Od tega je bilo novih avtomobilov okoli 46.000, kar pomeni, da je bilo število prvih registracij novih osebnih avtomobilov za 15 % manjše kot v 2021 in za 37 % manjše kot v 2019. Pri rabljenih vozilih je bil upad le 5 – 7 %.

Najbolj presenetljiv podatek pa je povprečna starost osebnih avtomobilov. V tem trenutku vozimo avtomobile, ki so v povprečju stari 10,9 leta. Najmlajši vozni park vozijo v osrednjeslovenski statistični regiji  (10,2 leti), najstarejši vozni park pa v goriški statistični regiji (12,6 leta). In še en podatek je presenetil – zaradi tolikšnega upada prvič registriranih novih osebnih avtomobilov, je stopnja obnavljanja voznega parka osebnih avtomobilov najnižja odkar spremljamo podatke o prvih registracijah novih vozil, tj. od leta 1998.

Če pogledamo pod črto, je bilo v letu 2022 v Sloveniji 572 registriranih osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev. Stopnja motorizacije se je tako dvignila za 8 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev oz. za 1,5 %. Najbolj se je zvišala v podravski statistični regiji.

Dilema – nov ali rabljen?

Večina popolnoma novih avtomobilov pri hiši ostane v povprečju več kot 5 let. Razlogi za to so povsem preprosti – avtomobil v prvih dveh letih izgubi približno tretjino vrednosti, po štirih letih pa je vrednost v primerjavi z novim skoraj prepolovljena. A ko je kredit ali lizing poplačan, želja po novem avtomobilu spet oživi in nam je skoraj malo mar za mesečni obrok oziroma izgubo vrednosti. Vonj po novem, garancijske ugodnosti in druge prednosti, ki jih v garažo pripeljete z novim avtomobilom, imajo za marsikoga poseben čar. Zelo drag čar!

Več o tem si lahko pogledate v videu s klikom na zgornjo sliko.

Sicer pa je pri novem avtomobilu skoraj nujna sklenitev polnega kaska. Če k temu prištejete še obresti in stroške financiranja, ste praktično ves čas do poplačila zadnjega obroka dolžni bistveno več, kot je vaš novi avto dejansko vreden. Za uveljavljanje garancije je nujno servisiranje na praviloma dražjih pooblaščenih servisih.

Veliko lažje, predvsem pa veliko prej, se od svojega avtomobila poslovijo tisti, ki so ga kupili kot rabljenega. Izguba vrednosti po letu ali dveh sicer ni zanemarljiva, je pa nekajkrat manjša kot pri povsem novem avtomobilu.

Recimo, da kupujete 5 let star avtomobil, za katerega je prvi lastnik odštel 20 tisočakov. Zanj boste sami odšteli polovico tega zneska, v naslednjih petih letih pa bo ta avto izgubil še približno polovico svoje vrednosti, torej polovico manj, kot če bi kupili novega. Že v osnovi ste torej za avtomobil odšteli 10 tisočakov manj, resnično pa dvomimo, da boste v tem času toliko denarja porabili za popravila, na katera je pri rabljenem avtomobilu pač treba računati. Odštejte še stroške kasko zavarovanja, prištejte nekaj tveganja, spreglejte opazke sosedov ter se sprijaznite s tem, da sodelavec ali sodelavka vozi novejši model.

Med slabosti rabljenega avtomobila bi lahko šteli tehnično zastarelost, manjšo učinkovitost motorja, večjo porabo, večji izpusti škodljivih plinov, a to pri 5 let starem avtomobilu nikakor ne odtehta velike finančne razlike.

Ste že vzeli v roke kalkulator in preverili, kako dolgo delate vsak mesec za avto?

Ana Vezovišek, finančna mentorica, je pred nekaj dnevi posnela kratek video, v katerem je na konkretnem primeru znanke pojasnila, koliko dni dela samo za avto. Obenem pa razkriva tudi, kolikšen delež naj bi mesečno sploh namenili za avto, da nam ne bo treba zategovati pasu pri drugih kategorijah. Video si lahko ogledate TUKAJ.

Kredit in lizing?

Je avto bolje kupiti na kredit ali lizing? Pravilen odgovor se glasi: nič od tega! Avtokrediti in lizingi spadajo med t. i. slabe kredite, saj z njimi kupimo premičnino, katere vrednost iz leta v leto pada, nam največkrat služi samo za prevoz od točke a do točke b, stroški, ki jih imamo z jeklenim konjičkom, pa so precej višji, kot je “le” posojilo (gorivo, registracija, vzdrževanje …).

Tudi trgovci sami zelo spodbujajo financiranje na obroke in nam nudijo posebne popuste, če se odločimo za »njihovo« financiranje, ker s tem več zaslužijo. Treba pa je tudi vedeti, da pri avtomobilu ni najpomembnejša cena avtomobila, temveč strošek na prevožen kilometer. Dražji avto ima lahko nižji strošek na prevožen kilometer, ker porabi manj, počasneje izgublja vrednost ipd. Lahko se zgodi, da je avto, ki stane deset tisoč evrov, v resnici cenejši kot tisti, ki stane osem tisoč evrov. Cena na kilometer se izračuna tako, da ne upoštevamo nabavne cene, torej deset tisoč evrov ali osem tisoč evrov, temveč izgubo vrednosti. Poleg tega je treba upoštevati še strošek zavarovanja in registracije, goriva, vzdrževanja (servisa in pnevmatik) ter strošek financiranja.

In za konec še nekaj zanimivih dejstev o avtomobilih in vožnji:

  1. Trenutno je na svetu več kot ena milijarda vozil. Po mnenju strokovnjakov naj bi se to število do leta 2040 podvojilo ali doseglo 2 milijardi.
  2. Če bi vozili s povprečno hitrostjo blizu 100 km/uro, bi lahko prispeli na luno v manj kot šestih mesecih.
  3. Vsako leto je na novo proizvedenih 70 milijonovavtomobilov!
  4. Povprečni ameriški voznik na leto preživi kar 42 ur ujet v prometnem zamašku. To je skoraj dva dni! Povprečno pa okoli 80 dni v vsem življenju. Enako velja za britanske voznike.
  5. Washington D.C. ima najhujše prometne zastoje v ZDA, saj vozniki čakajo v prometu 82 ur na leto.
  6. Le 18 % ameriških voznikov še zna voziti z ročnim menjalnikom.
  7. Ali ste vedeli, da je 80 % povprečnega avtomobila mogoče reciklirati? Samo v ZDA vsako leto reciklirajo 12 milijonov vozil. Zaradi tega je recikliranje avtomobilov 16. največja industrija v ZDA.
  8. Najbolj prodajan avtomobil vseh časov je Toyota Corolla, in sicer že od leta 1966.
  9. Toyota je največja proizvajalka avtomobilov na svetu, saj izdelajo 13.000 avtomobilov na dan!
  10. Za primerjavo, Ferrari proizvede 14 avtomobilov na dan.
  11. Brisalce vetrobranskega stekla je izumila Mary Anderson leta 1905. Pred tem so morali vozniki večkrat izstopiti iz svojih avtomobilov in ročno očistiti vetrobransko steklo.
  12. Prva kazen za prehitro vožnjo na svetu je bila izdana leta 1902. Voznik kršitelj je vozil 72 km/h.
  13. Žal resnično – skoraj 95 % življenjske dobe je avtomobil parkiran.
  14. Uporaba mobilnega telefona med vožnjo poveča možnost nesreče za 20-krat. Nikar ne počnite tega!

Koliko pa vi zapravite na mesec za svojega jeklenega konjička? Pripravili smo izračun, ki vam bo takoj povedal, koliko % vaših mesečnih prihodkov porabite za avto in koliko v resnici lahko porabimo! Preverite TUKAJ >>

 

Vsekakor pa vam želimo, z novim ali rabljenim, da ste na cesti previdni. Varno in ugodno vožnjo vam želimo.